نشست «نقد و بررسی کتب قلم‌زنی ایران»

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ | 
به‌گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، نشست «نقد و بررسی کتب قلم‌زنی ایران»، با سخنرانی محمد صحرانورد، پژوهشگر، قلم‌زن و مدرس دانشگاه، بشری گل‌بخش، مدرس دانشگاه و رئیس گروه هنر دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی فنی حرفه‌ای و کارودانش و همچنین رضا میرمبین، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، روز سه‌شنبه، 12 دی‌ماه 1396، برگزارشد.
در ابتدای این نشست، محمد صحرانورد، قلم‌زن و پژوهشگر هنرهای فلزی، با بیان این‌که باور دارد اگر هر چیزی در هنر، مورد نقد قرار نگیرد، به روزهای مرگش نزدیک خواهد شد، کتاب‌های حوزۀ قلم‌زنی را در چهار دورۀ تاریخی کتاب‌نویسی ایران طبقه‌بندی کرد.
او دورۀ اول را دوره‌ای توصیف کرد که نسخه‌های خطی توسط ایرانیان نوشته شده است. همچنین درباره دوره دوم تا چهارم توضیح داد: «دورۀ دوم، ورود شرق‌شناسان به ایران و پژوهش‌های آنان و نقش منفعل ایرانیان را شامل می‌شود. دوره سوم، با ورود ایرانی‌ها به مطالعات ایران‌شناسی و نقش فاعلی ما همراه است و در آخرین دوره، یعنی از سال 1367 به بعد، فقط ایرانیان نقش فاعلی دارند و شرق‌شناسان غیرایرانی منفعل‌اند».
او در ادامه به نقد و بررسی بیست کتابی که تا به حال در حوزۀ هنر قلم‌زنی ایران تدوین شده‌اند، پرداخت و نقاط ضعف و قوت هر یک از آن‌ها را جداگانه برشمرد.
پس از او، بشری گل‌بخش، مدرس دانشگاه و رئیس گروه هنر دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی فنی حرفه‌ای و کارودانش با عنوان ویژگی‌های کتب آموزشی مهارتی سخنرانی کرد.
گل‌بخش در ابتدای سخنانش کتاب‌های درسی مهارتی را این‌گونه تعریف کرد: «کتاب‌هایی هستند که براساس برنامه درسی خاصی و با هدف معینی تولید می‌شوند و از سوی مراجع دارای صلاحیت در وزارت آموزش و پرورش، به تصویب می‌رسند. این کتاب‌ها در چارچوب زمانی معین آموزش و متناسب با پایه، رشته و شرایط ذهنی و سنی هنرجویان، تألیف، چاپ  و در هنرستان‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش تدریس می‌شوند».
او در ادامه به مهارت‌آموزی از نظر یونسکو پرداخت و گفت: «برطبق نظر یونسکو، مهارت‌آموزی، فعالیت‌هایی است که هدف آن‌ها ایجاد مهارت، دانش و نگرش موردنیاز برای استخدام افراد در یک شغل معین یا گروهی از مشاغل مرتبط به هم و یا انجام وظیفه‌ای در یک زمینه فعالیت اقتصادی است».
این مدرس دانشگاه، دربارۀ نقطه‌نظر جان دیویی گفت: «هدف اساسی آموزش و پرورش از نگاه دیویی، پاسخ‌گویی به نیازهای فردی و آماده‌سازی شخص برای زندگی است. تحقق این هدف مستلزم آن است که همه دانش‌آموزان، تجارب آموزش فنی و حرفه‌ای کسب کرده و بتوانند به حل مسئله بپردازند تا تفاوت‌های فردی تعدیل شود».
او افزود: «از دیدگاه دیویی، تربیت حرفه‌ای باید کسب مهارت تخصصی مبتنی بر علم و دانش‌، مسائل و شرایط اجتماعی و نه کسب مهارت تخصصی در مدیریت ماشین‌ها را به همراه داشته باشد».
در ادامه رضا میرمبین، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، مبحث خود را با موضوع «اساطیر ایران در بستر نقوش قلم‌زنی معاصر» ارائه کرد.
میرمبین، نقوش سنتی را در دسته‌بندی‌های مختلف معرفی نمود و عنوان کرد: «به‌لحاظ فرم، نقوش سنتی را به چهار دسته هندسی، گیاهی، جانوری و انسانی می‌توان تقسیم کرد. به‌لحاظ محتوا نیز می‌توان آنها را در دو قالب روایی (narrative) و موضوعی (thematic)  تقسیم‌بندی کرد».
او بیان داشت: «در دورۀ باستان، از لحاظ فرمی نقوش هندسی و گیاهی تفوق بیشتری نسبت به نقوش جانوری داشتند و نقوش انسانی نسبت به بقیه، از بسامد کمتری برخوردار بودند و از لحاظ محتوایی، نگاره‌های روایی با مضمون آیینی‌‌‌‌ ـ ‌اسطوره‌ای بسامد بیشتری نسبت به نگاره‌های موضوعی داشتند».
این نشست، با مرور تصاویری از نقوش اساطیر ایران و ارائه توضیحاتی توسط رضا میرمبین، به کار خود خاتمه داد.


کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 55 بار   |   دفعات چاپ: 18 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر