کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» نقد شد تلاش مؤلف در این کتاب تلاشی فقهی و اجتهادی بوده است

 | تاریخ ارسال: 1397/3/1 | 

فقه و حکمرانی حزبی، تألیف داوود فیرحی، ویراستار: رحمان سهندی، تهران، نشر نی، چاپ اول و دوم: 1396، 578 ص، 40000 تومان، شابک: 5ـ525ـ185ـ964ـ978

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، امروز در کرسی مناظره علمی با عنوان نقد کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» که در تالار خواجه نصیرالدین طوسیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، بیان داشت: تلاش حجت‌الاسلام فیرحی، در کتابِ «فقه و حکمرانی حزبی» تلاشی فقهی و اجتهادی بوده‌است.
وی افزود: حجت‌الاسلام فیرحی در این کتاب همچون سبک فقها حزب را موضوع‌شناسی کرده و سپس به حکم‌شناسی حزب پرداخته‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهار داشت: معتقدم تلاشی که نویسنده این کتاب در فقهی‌سازی مفاهمیم سیاسی مدرن انجام می‌دهند، یک الگو برای اسلامی‌سازی علوم انسانی است.
وی ابراز داشت: حجت‌الاسلام فیرحی در این کتاب نسبت فقه و مفاهیم مدرن را در عصر مشروطه، عصر پسامشروطه و عصر انقلاب تحلیل و توصیف کرده‌است.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: کار دومی که نویسنده در این کتاب انجام داده‌اند این است که می‌خواهند با یک روش اجتهادی مسأله حزب را حل کنند.
وی با بیان این‌که مباحث کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» یک نقد روشی است، عنوان کرد: هنگامی که با یک پرسشی مواجه می‌شویم، آن پرسش یا فقهی و یا جامعه‌شناختی سیاسی و یا... است.
این محقق و پژوهشگر افزود: اگر ما بخواهیم حزب را از لحاظ فقهی بحث کنیم باید روش اجتهادی در آن‌جا حاکم باشد، بنابراین دیگر نمی‌توانیم از روش جامعه‌شناسی سیاسی استفاده کنیم. ولی در این کتاب موضوع‌شناسی درباره حکم و حکم‌شناسی به‌صورت متعدد به مباحث جامعه‌شناسی سیاسی ایران وارد می‌شود.
وی گفت: بررسی مسائل به‌روش اجتهادی شرایط خاص خود را می‌طلبد. در روش اجتهادی هنگامی که موضوع تنقیح شد، باید به سراغ قواعد فقهیه یا نصوص و... رفت و آن را با قواعد فقهی تطبیق داد؛ ازاین‌رو با روش جامعه‌شناسی سیاسی بسیار متفاوت خواهد بود.
رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره اظهار داشت: تحلیل نویسنده کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» از موضوع حزب یک کارِ جامعه‌شناختی است و تناسبی با تحلیل اجتماعی در کتاب ندارد.
وی ابراز داشت: هنگامی که حجت‌الاسلام فیرحی در کتاب مذکور به تبیین مفاهیم سیاسی مدرن می‌پردازد، توجهی به مبانی مدرن و کاربست مبانی مدرن در مفاهیم مدرن ندارد.
عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با تأکید بر این‌که مبانی معانی واژگان را تغییر می‌دهد، تصریح کرد: در نگاه مکاتب، مسائل معانی متفاوتی دارند، ازاین‌رو باید مبانی هریک از احزاب در کتاب تبیین می‌شد.
وی افزود: مؤلف در تعریف حزب صحیح آورده‌است؛ «حزب سیاسی مدرن سازمانی مردمی‌نهاد و مبتنی بر دو اصل آزادی و برابر سیاسی است که با هدف کسب و هدایت قدرت سیاسی برای اجرای برنامه‌هایی که معطوف به منافع ملی و خیر عمومی است به بسیج رأی رقابت انتخابی مسالمت‌‌آمیز و قاعده‌مند با سازمان یا سازمان‌های همگن می‌پردازد».
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد: با تعریفی که در این کتاب از حزب مطلوب آمده‌است، همه احزاب موجود در جمهوری اسلامی ایران فاسد خواهند بود. البته این مسأله به‌معنای آن نخواهد بود که باید احزاب از کشور برچیده شود، بلکه باید این احزاب اصلاح شوند و معایب موجود در آن‌ها برطرف شود.

 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 877 بار   |   دفعات چاپ: 197 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر