دکتر صادق زیباکلام، نویسنده و پژوهشگر معتقد است که تلقی جلال از مصداقهای مفهوم روشنفکر در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» اساساً نادرست است و آبشخور اصلی انتقادهای او از روشنفکران ایرانی، غربستیزی حزب توده بوده است.
ططری گفت: هرسین، شهری است که در شاهراه جایی ندارد. اما پتانسیل دیگری دارد؛ سه قوم لک، لر و کرد در این منطقه هستند. هرسین با حدود پنجهزار سال، سابقه شهرنشینی، قدیمیترین شهر لکنشین است. ایل کاکاوند هم بالای صدسال است که به شهرنشینان این منطقه اضافه شدهاست. با وجود این سابقه تاریخی، متأسفانه تاریخ منطقه مهجور ماندهاست.
سیره منحصربهفرد امیرمؤمنان علی(ع) حساسیت بیتالمال را دوچندان کرد
ناصر فیض، شاعر معاصر گفت: در بررسی شعر فردوس اعظم از این دید که شعر یک شاعر تاجیک مورد بررسی است، نگاه نمیکنم، بلکه فکر میکنم شاعری را بررسی میکنم که شعر او کاملاً ایرانی است و اگر شعرش را بدون دانستن نام او بخوانید، نمیتوانید تشخیص دهید که شاعرش ایرانی نیست. غزل فردوس اعظم بسیار تحت تأثیر شعر و زبان فارسی و کمتر تاجیکی است.
غلامحسین تکمیلهمایون با بیان اینکه اغلب کتابها به مسائل فیزیکی تهران پرداخته نه مسائل فرهنگی آن عنوان کرد: اغلب کتابها محتوای شبیه هم دارد و روی حوزههای مغفول کار نشدهاست. از سوی دیگر برخی اشتباهات در آثار تکرار میشود. برای مثال غلط مرسومی که درباره دروازه قزوین وجود دارد در کتابها تکرار شده درحالیکه آنجا دروازه تهران است!
مرتضی وافی در نشست نقد و بررسی کتاب مقتل «قتیل العبره ابن علی قائد البرره» گفت: در مقتل سیدالشهدا(ع)، منابعی از اهل سنت پیدا کردیم که خیلی دقیقتر و مصداقیتر و جزئیتر به وقایع عاشورا پرداخته بود.
حمید احمدی در نشست «بررسی افکار و آثار دکتر فرهنگ رجایی» گفت: مهمترین مسأله سیاستگذاری هویت است که به دولت برمیگردد که متأسفانه در ایران دولت و نخبگان در سیاستگذاری هویت کوتاهی کردهاند و راه سیاستگذاری هویتی جنبه فراملی داشتهاست یعنی مسأله ایران و ملت مغفول شدهاست.
کامیار عابدی در نشست «شناختی از تحقیق، تحلیل و نقد شعر معاصر» گفت: از سال 92 به این طرف ما شاهد بدترین سالهای نقد ادبی در شعر هستیم که دلایل بسیار زیادی دارد. یکی از دلایل این است که جامعه دلزده به هرگونه نقد و تحلیل است و فضای مجازی در آن نقش عمدهای دارد؛ چراکه فضای مجازی نقد موشکافانه را برنمیتابد و نقد دچار عامهپسندی میشود.
رسول رسولیپور در نشست معرفی و بررسی کتاب «لبنانزدگی (سفرنامه لبنان)» گفت: متأسفانه در ایران فضایی برای گفتوگو وجود ندارد و کرسیهای آزاداندیشی نیز در دانشگاه علیرغم ضرورت آن فرمالیته است. درحالیکه ما نیازمند این هستیم که آزادانه گفتوگو کنیم از این جهت کتاب «لبنانزدگی» گفتوگوی آزادانه مؤلف با خود است.
مراد فرهادپور گفت: امروزه همه هنرمندند؛ درواقع واژه هنرمند هیچ زمان تا این حد از نکبت و ابتذالی که الآن هست نرسیده بود؛ بهویژه در عرصه هنر عامهپسند نهفقط ذرهای استعداد و پشتکار و آشنایی دیده نمیشود یا در عرصه موسیقی صدا حضور ندارد، بلکه عکس آن تا به حد اعلایی از بدصدایی و زشتی و مسخرگی رسیدهاست که همه میتوانند به شهرت و پول برسند.